گزارش همایش  آشنایی با مؤسسه  و کرسی آزاد اندیشی

این همایش در روز پنجشنبه 93/08/08با حضور اعضای هیئت مؤسس ، برخی از اعضاء امناء ، اساتید و برخی از شخصیت های محلی با مشارکت فعال دانشجویان مؤسسه برگزار گردید.

این جلسه با همایش مباحث علمی و قرائت قرآن مجید ، اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران  آغاز گردید. پس از نوحه سرایی بمناسبت عاشورای حسینی و عاشورایی شدن جوانان در راستای آزادی و آزاد اندیشی جلسه با سخنرانیهای زیر ادامه پیدا کرد.

جناب حجت السلام و المسلمین آقای حاج محمد حسین محسنی در مورد آزاد اندیشی ، آزادگی و قیام حضرت امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن مکتب جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفی (ص) بیاناتی ایراد فرمودند . ایشان فرمودند از زمان حرکت امام از مکه مکرمه به مدینه منوره و عراق منظور علنی کردن مبارزه با حکومت یزیدیان و به ثمر رساندن جبهه حق علیه باطل بود.

جناب آقای دکتر آیت اللهی عضو ارشد هیئت مؤسس ، استاد دانشگاه و معاون سابق وزارت نفت در مورد نقش هلیوم  ، دومین  عنصر جدول مندلیف  و انقلاب علمی تکنولوژیکی آن مطالب مشروحی را ارائه کردند. کمیاب بودن هلیوم در طبیعت (25 قسمت در یک میلیون) بی اثر بودن در مقابل واکنشهای شیمیائی ، گرمای ویژه فوق العاده آن و نیز طبیعتاً خاصیت انتقال حرارت عالی آن سبب شده است که تکنولوژیهای بزرگی در جدا سازی مقادیر اندک آن در هوا و گاز های نفتی به کار گرفته شود.

کاربرد های این گاز آنقدر حائز اهمیت هستند که صد ها میلیون دلار در کنار پالایشگاههای بزرگ صرف پروژه های جدا سازی آن از منابع گاز های فسیلی می گردد.

آقای دکتر احمد قریب رئیس تنها و اولین دانشگاه انرژی کشور در مورد جایگاه دانشگاه و نقش کلیدی آن در تولید  علم و ارزش افزوده صحبت کردند. بهبود استانداردهای آموزشی که لاجرم سبب بهبود علم ، اندیشه و کردار افراد جامعه می گردد نه الزاماً محصول بزرگترین دانشگاه ها بلکه بهترین دانشگاهاست حتی اگر کوچکترین باشند ، این در کنار شاخص های پدیده آوردن آن که اهمیت ویژه به آن می بخشد.مؤسسه آموزش عالی انرژی با هیئت مؤسس و امناء بسیار برجسته هر یک با ده ها      سال سابقه در دانشگاه های اثر گذار جهان در ترسیم این نقش از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند محور های اصلی در زمینه های مهندسی و انرژی توجه به پایداری منابع ، مخازن ، استخراج ، تکنولوژی های استیصال انرژی ، بهینه سازی در تولید ، توزیع ، ممیزی و مدیریت مصرف انرژی در صنعت ، ساختمان ، تجارت  ، حمل و نقل است. کاهش شدت انرژی و افزایش درآمد ملی و ثروت سازی کشور و البته متنوع سازی منابع انرژی از آن جمله محسوب می شوند.

اینها همه دانش آموختگانی را می طلبد که هوش و استعداد و همت پی گیر متداوم در مطالعات ، تحقیقات در بازه های تحصیلات عالی داشته باشند ، بنابراین دانشگاه باید محیط امن و آرام عالمانه و متفکرانه برای پرورش و توانمند سازی این نوع جوانان باشد .

بعبارتی نقش دانشگاه در دانشمندو مهارت پروری همان اندازه است که دانشجو در استفاده از فرصت های پدید آمده و فروگذار نکردن لحظه  ای غفلت از این دانش اندوزی مسلماً این محیط نیازمند کارکنان ، استادان همدل و همراه با بکارگیری سایر امکانات در چهارچوب مدیریت متناسب می باشد در این صورت نتیجه چنین دانشگاه هائی تقویب بنیه علمی ، اقتصاد دانش بنیان و جامعه ثروتمند به لحاظ معنوی و مادی و نیز مرفه خواهد بود.