DSCF0174

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، پرویز جبه‌دار مارالانی در کرسی ‌آزاداندیشی که در آستانه فرا رسیدن پنجم اسفندماه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شده بود افزود: در دنیای امروزی یادگیری از واجبات است و موضوع آموزش چالشی برای تمام دوران عمر است و یونسکو نیز آموزش دائمی را با یادگیری برای دانستن، انجام دادن و زندگی با هم مطرح می‌کند.

 

وی با بیان تعریفی از مهندسی گفت: مهندسی به معنی کاربرد علم و حرفه‌ای است که در آن دانش ریاضی و علوم طبیعی کسب شده است و به عبارت دیگر مهندسی، طراحی و اجرای راه حل‌هایی است که قبلا وجود نداشته است.

 

جبه‌دار مارالانی با تشریح رابطه علم با مهندسی اظهار کرد: دانشمندان، دنیایی که موجود است را کشف می کنند ولی مهندسان دنیایی را می‌آفرینند که پیش از این وجود نداشته است.

DSCF0221 

وی افتخارات مهندسی برق ایران در تولید محصولات، فرآیندها و سیستم‌ها را از دستاوردهای مهندسی برشمرد و اظهار کرد: علم مهندسی به دنبال شکل دادن به طبیعت است و برای تأمین نیازها و خواسته‌های بشر دنیا را تغییر می‌دهد اما در این میان با محدودیت‌هایی شامل وضع قوانین، آئین نامه‌ها، سیاست‌ها و هزینه‌ها روبرست.

 

جبه‌دار مارالانی در ادامه به بیان اینکه مهندس کسی است که با استفاده از علوم ریاضی و قضاوت شخصی، ساختارهایی را با سیستم پیچیده راه‌اندازی، مدیریت، کنترل و نگهداری می‌کند به پیشینیه مهندسی در دنیا اشاره و بیان کرد: پس از قرون 18 و 19 علم مهندسی در دنیا شکوفایی پیدا کرد و در ابتدا در موضوعات استحکامات جنگی نمود یافت اما، به تدریج در خصوص ساخت وسایل و مصنوعات مختلف و بعد از آن برای اولین بار در کشور فرانسه در زمینه ریاضیات تجلی پیدا کرد.

 

وی توسعه پایدار، ارتقای سلامت، کاهش آسیب‌پذیری و افزایش لذت از زندگی را به عنوان چهار چالش اساسی مهندسی برشمرد و افزود: توسعه و گسترش کار و علوم الکترونیکی، علوم هوافضا، تأمین آب سالم، تصویربرداری، کامپیوتر و اینترنت از دیگر دستاوردهای مهندسین است.

 

جبه‌دار مارالانی خاطرنشان کرد: واکنش سریع به چالش‌های جدید، کار گروهی، ارتباط موثر، تاثیر فناوری بر اجتماع از انتظارات ما از جامعه مهندسین در شرایط کنونی دنیاست.

 

به گزارش ایسنا، رئیس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه نیز در این نشست گفت: برگزاری نشست‌های آزاداندیشی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد اما، این موضوع در سطح مطلوب در جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها محقق نشده است.

DSCF0204

احمد قریب افزود: آزاداندیشی جامعه را به سوی اندیشه‌های نوین سوق می‌دهد و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز به اندیشه‌های دانشجویان جهت‌دهی می‌بخشد و موجب بهره‌برداری بیشتر آنان از آموزه‌های علمی می‌شود.