سومین کنفرانس ملی پیشرفت‌های نوین در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز در ساوه‌ بکار خود پایان داد

سومین کنفرانس ملی پیشرفت های نوین در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز در مورخ 16 اردیبهشت 1401 در موسسه آموزش عالی انرژی به صورت مجازی و برخط  برگزار گردید.

 

اساتید، دانشجویان و محققین گرامی  از طریق آدرس اعلام شده به صورت مجازی و آنلاین در كنفرانس شرکت نمودند.

لینک ورود به جلسه کنفرانس http://energy2022.tehranlms.ir

در همین راستا چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه  جشنواره دانش آموزی و دانشجویی انرژی وابسته به سومین کنفرانس ملی انرژی  با  حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی دکتر علی اکبر صالحی، مدیر کل هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر حسینی، سرپرست فرمانداری ساوه، جمعی از نخبگان، دانشجویان، دانش آموزان و مسئولان در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد.

 

برنامه کنفرانس:

برای مشاهده برنامه کنفرانس بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

لینک برنامه کنفرانس

 

رییس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در جشنواره دانش آموزی و دانشجویی انرژی وابسته به سومین کنفرانس ملی انرژی که با حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد، با بیان اینکه تربیت نسل آینده که ایران سازان کشور هستند در دانشگاه صورت می‌گیرد، افزود: جشنواره دانش آموزی و دانشجویی از برنامه‌های جانبی سومین کنفرانس ملی پیشرفت‌های نوین در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز در ساوه‌ است.

دکتر احمد قریب گرکانی در ادامه مهمترین رسالت جوامع دانشگاهی را علاوه بر تربیت نیروی انسانی کارآمد، برآوردن نیازهای جامعه دانست و افزود: در دانشگاه انرژی ساوه با برگزاری دوره‌های آموزشی به دنبال تربیت دانشجویانی هستیم که هر کدام عاملی برای شناساندن انرژی در جامعه شوند.

وی با تاکید بر احداث کارگاه‌های متعدد برای آموزش ساخت‌وساز نیروگاه‌های خانگی و توسعه آن افزود: نیروگاه‌های خانگی در ایران بسیار محدود است و علت آن استقبال ضعیف برای احداث کارگاه های تولید نیروگاه های خانگی بوده و امیدواریم در سطح شهر کارگاه های متعددی برای استفاده از انرژی طبیعی آفتابی و بادی راه‌اندازی شود.

دکتر قریب بر تشویق جامعه به استفاده مردم از انرژی طبیعی و خدادادی با ایجاد نیروگاه‌های خانگی تاکید کرد و افزود: باید زیرساخت‌های لازم به همراه پرورش نیروی انسانی کارآمد به منظور توسعه و تقویت نیروگاه های خانگی برای تولید انرژی فراهم شود تا با فرهنگ سازی در جامعه از مصرف انرژی های فسیلی به سمت و سوی انرژی های تجدید پذیر و نو حرکت کنیم.

رئیس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در ادامه با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس ملی پیشرفت‌های نوین در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز  در ساوه گفت: این کنفرانس همانند همایش‌های پیشین، از دو سال قبل برنامه‌ریزی شده بود که بدلیل شرایط کرونایی چندبار به تعویق افتاد.

دکتر قریب در ادامه با اشاره به دریافت بیش از ۹۰ مقاله در سومین کنفرانس ملی پیشرفت‌های نوین در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های مرتبط با بیماری کرونا سعی شده است که ارائه مقالات در قالب سخنرانی‌های غیرحضوری و پوستر صورت پذیرد. از ۹۰ مقاله ارسالی ۵۰ مقاله پذیرفته و ۲۰ مقاله به صورت شفاهی در کنفرانش ارائه شد.

وی افزود: این موسسه به سهم خود این هدفمندی و ماموریت‌گرایی را از ابتدای تاسیس خود بر دوش گرفته و تلاش موثری را در پیش گرفته که معنی و مفهوم انرژی را در تمام زوایای زندگی بشناساند و با وجود محدودیت‌های مالی و تا اندازه‌ای استقبال کم دانشجویی و اجتماعی در اثر برخی از معضلاتی که باعث شده هنوز در ایران اثرگذاری گسترده انرژی به مثابه سایر کشورهای همسایه و یا غیرهمسایه درک نشود، در این مسیر حرکت کند.

او با اشاره به اینکه موسسه آموزش عالی اولین و تنها دانشگاه انرژی در کشور است، ادامه داد: موسسه آموزش عالی انرژی در تمام سطوح ممکن از جمله تدریس، تحقیق، سخنرانی، تاثیرگزاری یا شرکت در اجتماعات و به ویژه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های ادواری، به منظور تشدید رشد و توجه گسترش افکار مربوط به مهمترین عامل توسعه یعنی انرژی، ورود کرده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری از منابع، بهینه کردن روش‌های تولید و مصرف، صرفه جویی متناسب انرژی با پشتوانه سازی راهکارها و راهبردهای اندیشمندان و متخصصین و افتتاح رشته‌های جدید علم انرژی، بخشی از فعالیت‌های موسسه است.

عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: این کنفرانس با گستردگی موضوعی که دارد نشان داد که موضوع انرژی نه تنها چند موضوع مهندسی یا صرفا علوم را در بر ندارد بلکه تمام مسایل علمی، مهندسی، انسانی و مدیریتی را شامل می‌شود. البته این کنفرانس عقبه‌هایی هم نظیر دوره‌های آموزشی برنامه ریزی شده، اولین جشنواره دانش آموزی و بزرگداشت روز معلم در بر داشته است مضافا بر اینکه این کنفرانس، انرژی را نه تنها در حوزه مهندسی و فنی بلکه در تمامی حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: با هدف بهینه سازی انرژی، رشته‌های مهندسی انرژی در این دانشگاه تدریس می‌شود و از سال آینده در رشته‌های  انرژی‌های تجدید پذیر، معماری انرژی، اقتصاد و حقوق انرژی و … فعالیت خواهد کرد. عضویت در اتحادیه دانشگاههای بین المللی و انعقاد تفاهم در  برخی دانشگاهها نظیر کشور آلمان  برای انتقال دانشجو در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مدیر کل هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و انتظامی اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: رفتار کشورها باید براساس حقوق بین‌الملل صورت گیرد اما متاسفانه در دنیای امروزی حقوق ملت ها پایمال شده و هر کس قویتر است حرف خود را پیش می برد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی اظهار کرد: حفظ و نگهداری صلح و امنیت اولین هدف تاسیس سازمان ملل است تا اقدامات موثر دسته جمعی به منظور ممانعت از وقوع تهدیدی برای صلح و تجاوزگری صورت گیرد.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای گسترش تحقیقات و استفاده صلح آمیز در سدسازی و صنایع است که دشمنان، ملت ایران را بدلیل زیاده خواهی‌های سران سلطه می‌خواهند از این حق مسلم به بهانه ساخت بمب اتم محروم کنند در حالیکه نظام اسلامی مقید به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

امام جمعه سابق ساوه گفت: کار علمی همراه با همبستگی و هم افزایی در عمل به بیانیه گام دوم انقلاب توطئه سران سلطه را خنثی کرد.

کتر علی اکبر صالحی چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در جشنواره دانش آموزی و دانشجویی انرژی وابسته به سومین کنفرانس ملی انرژی که در موسسه آموزش عالی انرژی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب جمعیت دانشجویی بسیار کم بود و امروز جمعیت دانشجویی کشور به حدود چهار میلیون رسیده است که با ۱۷۵ هزار دانشجوی ابتدای انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه انرژی یک موضوع چند وجهی است، گفت: انرژی عامل محرک اقتصاد است و اگر امروز نباشد اقتصاد با مشکل مواجه می شود. وجود مخازن مشترک بین ایران با سایر کشورها وجهه سیاسی و حقوقی انرژی را نشان می دهد. منابع انرژی نیز متفاوت است که در سبد انرژی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: انرژی با دانش در ارتباط است و چگونگی استخراج و استفاده بهینه از آن در مرزهای دانش نظیر انرژی پاک و تجدیدپذیر، مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم در ادامه گفت: انرژی یکی از موضوعاتی است که بیشترین تاثیرپذیری را از سیر تحولات جهانی دارد و بطور خاص نفت و گاز تاثیرپذیری بیشتری دارند.

وی افزود: برخی نظریه پردازان معتقدند دوستی های سنتی آمریکا در منطقه خاورمیانه که انرژی خیز است به مرگ طبیعی می میرند.  منطقه خاورمیانه سهم بالایی در انرژی فسیلی دنیا دارد و چون امنیت انرژی برای آمریکا مهم است لذا گرایش و توجه آمریکا به خاورمیانه بدلیل امنیت انرژی بیشتر شده است. البته امنیت رژیم صهیونیستی نیز برای آمریکا در خاورمیانه مهم است و دوستی های آمریکا در منطقه به این دو دلیل با مرگ طبیعی می میرند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از نظر نظامی خود را تقویت و با برخی کشورهای عربی ارتباط برقرار کرده و از طرفی چون آمریکا خود تولید کننده نفت است، لذا رفته رفته وابستگی دوستان سنتی آمریکا با این کشور در منطقه کاهش یافته و با سایر کشورها نظیر چین و … ارتباط گرفته اند.

دکتر صالحی بیان کرد: نظریه پردازان معتقدند از سال ۲۰۳۰ میلادی استفاده از انرژی های فسیلی در جهان رو به کاهش رفته و انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر جایگزین انرژی فسیلی شده و نیاز به انرژی فسیلی کاهش می یابد و از این نظر، حساسیت آمریکا نسبت به امنیت انرژی در منطقه خاورمیانه کمتر می شود.

وی افزود: چون انرژی گداخت در حال تحقق یافتن است و تصور بر این است که از سالهای آینده وارد بهره برداری شده و تجاری سازی شود بنابراین طبق ارزیابی های جدید، جایگزینی انرژی های جدید از سال ۲۰۳۰ با انرژی های فسیلی امکان پذیر نیست.

وی افزود: آمریکا برای حفظ هیمنه خود باید رقیب اقتصادی خود که کشور چین است و رقیب نظامی که همانا روسیه است را مهار کرده و از سر راه بردارد. آمریکا باید گلوگاه های اقتصادی کشور چین را مهار کند و در مقابل توان نظامی روسیه ایستادگی کند.

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران افزود: تحولات جهانی تاثیر زیادی بر حوزه انرژی دارد که نظیر آن تحولات اوکراین بود که پویایی قیمت ها را در برداشت و حتی ممانعت از صدور گاز برخی کشورها از دیگر پیامدهای تحولات سیاسی در حوزه سیاسی انرژی است و این تحولات موجب می شود که بررسی ابعاد مسئله انرژی، برخلاف ظاهر ساده اش، امری پیچیده و دشوار شود و تصمیم گیری مقتضی در این حوزه دشوارتر خواهد بود و تعیین سبد انرژی آمیخته با تحولات سیاسی سخت می شود.

وی گفت: در تحولات سیاسی پیمان های سیاسی بین المللی هم جابجا می شود چرا که برخی کشورها بدلایل متاثر از مسائل سیاسی حاضر به صادرات نفت و گاز به یکدیگر نبوده و مجبورند با سایر کشورها ارتباط بگیرند و رفت و آمدهای سیاسی جدیدی شکل بگیرد.

وی افزود: صدور انرژی به عنوان کالای خام یک امر عقلایی نیست و نباید به دنبال نفت فروشی باشیم پس نباید نفت را به صورت خام صادر کرد یا بیگدار استفاده کرد باید به فکر تمام شدن آب و نفت باشیم و مصرف بهینه و درست را در دستور کار قرار گیرد.

دکتر صالحی افزود: فروش نفت و گاز به عنوان ذخایر زیرزمینی باید به درستی صورت گیرد و یا تبدیل به دارایی روی زمین شود تا نسل های آینده نیز از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال کشور نروژ اینطور عمل کرده و اجازه نمی‌دهد درآمد نفتی کشورش صرف هزینه های جاری شود بلکه ذخایر زیرزمینی را تبدیل به درآمد روی زمین شده و به چرخه تولید وارد می کند.

وی گفت: کشوری نظیر آلمان با مصرف یک لیتر نفت، ۱۴ دلار، ترکیه با یک لیتر هفت دلار و ایران حدودا پنج دلار کالا تولید می کند به عبارتی در کشور ما این ماده حیاتی هدر می رود و میزان تولید کالای متاثر از نفت به نسبت سایر کشورها بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه براساس آمار سال ۲۰۱۸ ایران بیشترین سوبسید پنهان در انرژی را پرداخت کرده که ۲۳ درصد بوده است، گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سوبسید پنهان پرداخت می‌کنیم.

دکتر صالحی افزود: ایران در راندمان و استفاده بهینه از انرژی وضعیت بسیار بدی دارد. افت انرژی در خطوط انتقال نیرو و پست های توزیع برق به دلیل قدمت بالا و فرسودگی خطوط از مهمترین دلایل شکل گیری چنین وضعیتی است.

وی با بیان اینکه باید بجای مدیریت عرضه انرژی، تقاضای انرژی را مدیریت کرد، افزود: با وجود تولید روزانه یک میلیون متر مکعب گاز در روز، چون مدیریت عرضه صورت نگرفته همچنان با مشکل مواجه هستیم. باید در مدیریت بخش انرژی نگاه جدیدی شکل گرفته، از بخشی نگری پرهیز و وحدت فرماندهی در بخش انرژی شکل گیرد، بخش خصوصی تقویت و مقررات بالادستی اعمال شود و در راستای وحدت فرماندهی، شورای عالی انرژی ادغام شود.