🔘روز شمار انقلاب _ 12 بهمن

🔻بازگشت حضت امام خمینی رحمت الله علیه به میهن اسلامی پس از سال‏ها تبعید و دوری از وطن و آغاز دهه فجر (1357ش):

🔻در 12 بهمن 1357 هجری شمسی حضرت امام خميني رحمت الله علیه پس از نزديك به 15 سال دوري و تبعيد از وطن، در ميان استقبال پرشور مردم قدم به خاك ايران اسلامي گذاشت و بزرگ‏ترين استقبال تاريخ در تهران شكل گرفت. استقبال گسترده مردم آگاه و بيدار ايران از امام، چنان بي‏ نظير بود كه مي‏توان گفت در هيچ دوره‏ اي از تاريخ معاصر، مردم، از يك شخصيت محبوب خود، اين چنين استقبال نكرده‏ اند. امام، پس از يك سخنراني كوتاه تشكرآميز در فرودگاه، براي اداي احترام به شهيدان انقلاب اسلامي به مرقد آنها در بهشت زهرا رفتند. در مسير بهشت زهرا، دريايي از انسان‏ها موج مي‏زد و اتومبيل با كندي مي‏توانست حركت كند. ساعت‏ها طول كشيد تا اين فاصله طي شد. برسقف اتومبيل حاملِ حضرت امام، جوانان عضو كميته استقبال قرار داشتند و از مردم درخواست مي‏كردند كه راه را باز نمايند. صدها خبرنگار و عكاس، از اين مراسم عكس مي‏گرفتند تا هر چه زودتر، اين حادثه تاريخي را مخابره نمايند.

 

روز شمار انقلاب _ 13 بهمن

🔻در فاصله دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ مجموعه رخدادها و تحولاتی در ایران رخ داد که منجر به برچیده شدن نظام شاهنشاهی و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی ایران شد، مجموعه تحولاتی که در این پنج شنبه برنا به صورت روز شمار و خلاصه مورد بازخوانی قرار می‌گیرد مربوط به این ده روز حساس در کشور ایران است.

🔻به گزارش برنا؛ از جمله رخداد‌های مهم دهه فجر ۱۳۵۷ می‌توان به بازگشت امام خمینی (ره) به ایران، استعفای شهردار تهران، انتخاب نخست وزیر موقت، خروج نیرو‌های آمریکایی از ایران و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.
شاپور بختیار در واکنش به استقبال عمومی مردم از ورود امام، پی‌درپی با انجام مصاحبه و صحبت در مورد برنامه‌های آتی خویش سعی در عادی جلوه‌دادن اوضاع دارد. مردم امام، چشم و گوش به مدرسه‌ی علوی دوخته‌اند. جمعیت مشتاق به دیدار، اما آنقدر زیاد هستند که کوچه‌های اطراف مدرسه‌ی علوی مملو از آدم شده است.مردم پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوار‌ها نصب کرده‌اند که روی‌شان نوشته‌شده: «زیارت قبول، با یک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید

 

🔘روز شمار انقلاب _ 14 بهمن

🔻در ابتدای روز 14 بهمن 1357 حضرت امام طي يك مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه رفاه اعلام كردند: امروز عصر شوراي انقلاب حكومت موقت تعيين خواهد شد و حكومت موقت ، موظف خواهد بود كه مقدمات رفراندم تعیین قانون اساسی را تهيه كند. همچنين قانون اساسي كه تدوين شد، به آراء عمومي گذاشته مي‌شود. ايشان دولت بختيار را غيرقانوني اعلام كردند و گفتند: كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم .

🔻امام خمینی در ظهر روز 14 بهمن 1357 در مدرسه رفاه برای مردم سخنرانی کردند . خبرگزاری يونايتد پرس جمعيت مشتاق را بالغ بر چهار و نيم ميليون برآورد كرد.

🔻مهندس بازرگان درباره انتخابش به نخست وزيري دولت موقت اظهار داشت در پي تشكيل جلسه شوراي انقلاب در روز 14 بمن ماه 1357 ، آقاي (امام) خميني ما را مخاطب قرار داده پرسيدند براي نخست وزيري چه كسي را تعيين كنيم؟ … نمي‌دانم آقاي مطهري بود يا يكي ديگر از روحانيون شوراي انقلاب كه مرا پيشنهاد كرد. در هر حال نظر عموم روي من رفت و اگر كسي موافقت نداشت، حرفي نزد. آيت‌الله خميني تبسم و اظهار خوشوقتي كرده، گفتند به اين ترتيب خيالم از دو طرف راحت شد.

 

🔘 روزشمار انقلاب _ 15 بهمن

🔻حضرت امام خمینی طی یک سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند.

* به دنبال جلسه شب گذشته شورای انقلاب ـ پیشنهاد نخست وزیری دولت موقت به مهندس بازرگان ـ این شورا برای گرفتن جواب قطعی و سایر مذاکراک تشکیل جلسه داد.

* درجلسه شورای انقلاب مقرر گردید مراسم معارفه مهندس بازرگان در بعد از ظهر شانزدهم بهمن ماه در آمفی تئاتر مدرسه رفاه برگزار گردد.

* حضرت امام طی حکمی ، به پیشنهاد شورای انقلاب ، مهندس مهدی بازرگان رامأمور تشکیل دولت موقت کردند.

* شاپور بختیاردر مصاحبه مطبوعاتی گفت: درهای مذاکره با آیت الله خمینی همچنان باز است … جمهوری اسلامی برای من مجهول است. وی افزود که من نه با شاه و نه با [امام] خمینی سازش نمی کنم و اجازه تشکیل دولت موقت را به او [امام خمینی] نمی دهم. کسانی را که جنگ داخلی راه بیندازند،تیرباران می کنم.

* امام خمینی در پاسخ تبریک آیت الله سیدکاظم شریعتمداری به ایشان به مناسبت ورود به ایران، در نامه ای از ایشان تشکر کردند.

* روحانیون خواستار آزادی همافران زندانی شدند

 

🔘روزشمار انقلاب _ 16 بهمن

🔻در روز 16 بهمن سال 1357 آيت‌الله گلپايگاني بازگشت حضرت امام به ميهن را به ايشان تبريك گفتند . آيت‌الله گلپايگاني با صدور پيامي خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامي خواستند تا از رويارويي و مقابله با انقلاب اسلامي بپرهيزند.

🔻در روز 16 بهمن سال 1357 اعضای شورای انقلاب آیت الله دکتر بهشتی ، شهید مطهری و مهندس بازرگان سعی کردند تا با تماس های مداوم خود با فرماندهان ارتش ، آنان را بدون جنگ و خونریزی با ملت متحد کنند و مردم با گل و اشک و شیرینی به استقبال ارتشیان رفتند .

🔻در اواسط روز 16 بهمن سال 1357 نیروهای ارتش چند وزارتخانه ، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائي، بهداري و دادگستري، توسط نيروهاي ارتش اشغال شد.

🔻خبرگزاری آسوشيتد پرس در روز 16 بهمن سال 1357 اعلام کرد : با توجه به اينكه شانس موفقيت بختيار روز به روز كمتر مي‌شود، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به ابراز حمايت ملایم از بختيار بسنده كرد .

🔻در روز 16 بهمن سال 1357 کيسينجر ، رييس سازمان سيا اعتراف كرد كه در رابطه با پيش بيني مسائل ايران، اين سازمان ناكام بوده است.

 

🔻وقایع 17 بهمن 1357

*در مجلس دولایحه مربوط به انحلال ساواک و تعقیب و دستگیری امرا و وزرای پیشین (از سال ۱۳۴۱) که مرتکب خلاف‌های غیرقانونی و ضدمردمی شده بودند، به تصویب رسید.

*امام خمینی در سخنانی اعلام کردند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند.

* تظاهرات مردم زاهدان، به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان، مورد هجوم قرار گرفت. در این حادثه حدود شصت و دو نفر کشته یا زخمی شدند.

* در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند.

* وزارت امور خارجه تصمیم گرفت که ایران را از پیمان سنتو خارج کند.

* مطبوعات شوروی از نخست‌وزیری بازرگان استقبال کردند.

* قیمت نفت در بازار جهانی دو برابر شد