لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران" از نگاه احمد قریب

 

" لغو اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران" از نگاه احمد قریب

 

 

 

یک کارشناس مسایل هسته ای معتقد است که در نهایت بر سر برجام میان ایران و آمریکا مصالحه و تعامل می شود هر چند درباره زمان آن نمی توان دقیق صحبت کرد.

احمد قریب در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاخیر جو بایدن در بازگشت به برجام با وجود شعارهایی که در دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این رابطه مطرح کرده بود گفت: معتقدم آمریکا نه در زمان اوباما و نه الان در دوران بایدن در بازگشت به برجام و اجرای این توافق صادقانه عمل نخواهند کرد. همان زمان که اوباما هم بر سر کار بود و برجام اجرا شد، روند اجرا به شکلی بود که ایران رضایت کامل نداشت.

وی ادامه داد: برای ایران هم مهم است که برجام اجرا شود و هم از طرفی نمی تواند یک طرفه برجام را اجرا کند در حالی که کشورهای اروپایی از انجام تعهدات خود بازمانده اند و آمریکا برای بازگشت به برجام تعلل می کند.

این کارشناس مسایل هسته ای اظهار کرد: ورود ایران به غنی سازی ۲۰ درصدی طرف های مقابل را نگران کرده است و از این که ایران وارد این مرحله شده ترس دارند. کشورهای اروپایی عضو برجام نیز نسبت به این اقدام ایران ابراز نگرانی کرده اند و خواستار توقف غنی سازی ۲۰ درصدی ایران شدند چرا که می دانند در صورت پیش رفت ایران در این مسیر بازگشت از آن ساده نخواهد بود. 

قریب گفت: معتقدم ایران و آمریکا اگر اراده لازم برای تعامل در رابطه با برجام را داشته باشند راه های زیادی برای انجام آن وجود دارد و نیاز به تعلل و تاخیر نیست، آنها می توانند با شروع مذاکرات به روند بازگشت به برجام فرصت دهند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات راهبردی در واکنش به اجرا نشدن تعهدات برجامی تصریح کرد: معتقدم در مجموع اجرای این مصوبه باید منافع ملی و صلاح مردم ایران را شامل شود و بخشی از منافع و صلاحدید کشور این است که هر چه سریعتر تحریم ها علیه ایران رفع شود. اگر هم تصمیم و اراده بر این است که با تحریم ها کنار بیاییم،  ضروری است اقتصاد کشور از وابستگی به تحولات مالی بین المللی خود را رها کند تا بیش از این معیشت و اقتصاد کشور تحت تاثیر این عوامل قرار نگیرد.

قریب اظهار کرد: اگر می خواهیم برنامه هسته ای کشور را در مسیر صلح آمیز پیش ببریم راهی جز این نداریم که در چارچوب ان پی تی و اعتمادسازی حرکت کنیم. برجام بهترین فرمول بود که می توانستیم در این مسیر اجرا کنیم و معتقدم دنیا هم اگر می خواهد برنامه هسته ای ایران را در نظارت کامل داشته باشد به جز برجام راه دیگری ندارد.

وی افزود: انتقادها و اشکالاتی که به برجام گرفته می شود از دید منافع ملی معنایی ندارد. برجام در راستای منافع و توسعه کشور بود. اگر می خواهیم نیروگاه های هسته ای قدرت، راکتورهای تحقیقاتی، خدمات پزشکی هسته ای برای مردم داشته باشیم باید در مسیر برجام حرکت را ادامه دهیم. این صنعت نیاز به آرامش و تعامل با دنیا دارد. اگر قرار باشد تعاملات بین المللی قطع شود و بودجه هم کاهش یابد دیگر نمی توانیم در توسعه ابعاد مختلف این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشیم. بدون شک انرژی صلح آمیز هسته ای ابتدا باید برای مردم توجیه و فایده داشته باشد و تا وقتی آثار و نتایج این انرژی در زندگی مردم دیده نشود قدرت و اقتداری برای کشور در بر ندارد.

قریب ادامه داد: وقتی برجام نبود، ایران در آژانس و در سطح دنیا با محدودیت های زیادی رو به رو بود. به کارشناسان ما اجازه حضور در مجامع علمی و تخصصی هسته ای داده نمی شد و از آخرین تحولات علمی ایران را عقب نگه می داشتند اما با برجام مسیر برای ورود ایران به صحنه دانش و تکنولوژی روز هسته ای دنیا باز شد و این برای ما بسیار مهم و حیاتی بود. خروج ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می تواند محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران را افزایش دهد و به لحاظ بین المللی نیز دستشان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران باز می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: معتقدم چون بایدن در زمان انتخابات از بازگشت به برجام حرف زده است این کار را انجام خواهد داد در عین حال که می تواند این کار را با امتیازگیری بیشتر همراه کند.

این کارشناس مسایل بین الملل و هسته ای تاکید کرد: مهمتر از این که آمریکا و کشورهای دیگر عضو برجام چه تصمیمی برای این توافق بگیرند، انسجام و همبستگی  است که باید از ایران به گوش دنیا برسد. نه کشورهای اروپایی و نه چین و روسیه برایشان مهم نیست که با ادامه تحریم ها چه بر سر ایران و ایرانی می آید. اگر تصمیم بر ادامه مقاومت در برابر تحریم هاست باید در داخل منسجم تر عمل کنیم. در ایران هنوز صداهای مخالف متعدد درباره برجام شنیده می شود و این خوب نیست.