اهمیت تحصیلات تکمیلی

از حدود 1/5 قرن به این طرف ،زمانیکه اختراعات و ابتکارات دانشمندان نامی آن زمان سبب تحولات جدی در علوم پایه و نهایتاً به تأسیس زمینه های علوم  مهندسی انجامید ، دانشگاه ها نیز به لحاظ کمی و کیفی دچار تحول شدند . لذا گسترش زمینه های آموزشی و پژوهشی نه تنها در زمینه های علوم تجربی و ریاضیات بلکه در حوزه های علوم انسانی و هنری که شاید گسترش آن ها قدمت بیشتری هم داشت ، سبب شد که علاوه بر آموزش عالی ، تحصیلات تکمیلی در مدارج بالاتر هم شکل بگیرد.گرچه در ایران و برخی از کشورهای اسلامی علوم انسانی در حوزه مذاهب ، فقه و پزشکی از حدود بیش از یک هزار سال پیش و مخصوصاً از زمان ائمه معصومین به شکل غیرکلاسیک ولی در مدارج مختلف وجود داشت .

به هر حال عدم لزوم وجود تحصیلات تکمیلی در عصر حاضر به لحاظ ایجاد فرصتی که دانشجو وطلبه به مطالعات عمیق رشته و حوزه علاقه مندی خود تحت اساتید مجرب بپردازد تقریبا غیر قابل تصور است.

در واقع این به نحوی محک زدن دانشجو است به اینکه به چه میزان شایسته و عاشق حوزه مطالعاتی خود در کشف رموز و نا دانستنی های خود در تحصیلات تکمیلی می باشد . این مسیر علی الاصول دسترسی به لایه های بالاتر ، درک حقیقت جهان هستی و چرائی وجود انواع جوامع بشری همراه با تکنولوژی و یا بدون آن است . . .

از طرف دیگر لزوم تحصیلات تکمیلی با سازوکارهای فعلی آن ، امکان دسترسی به نظرات حاصل از مباحثات علمی و تجربه چگونگی پیدایش دست آوردهای قرون متمادی گذشته تا نیازهای قرون آینده می باشد.مسلماً آینده پژوهشی و دسترسی به وضعیت های مطلوب در زمینه های مختلف علوم تجربی ،مهندسی، هنری و علوم انسانی و تکنولوژی های همساز با نیازمندی های روز و همفاز با سلامت محیط زیست بشر به وسعت بخشیدن تحصیلات عالی نیازمند است.

تحصیلات متفکرانه ،عالمانه ،هدفمند که محصول آن انسانهای مستقل اندیش ،توانمند ،کارآمد در پدیدار سازی رشد و تعالی نسل های آینده توسعه محور و فردای پراز صلح ،آزادی و آسایش باشد از آرمانهای بشری و آموزه های دینی است .

موسسه آموزش عالی انرژی بنابر اختصاص به دوره های ارشد تأسیس یافت و بنابر رسالت های خود در سطوح مختلف تحصیلات تکمیلی برای تمام رشته های خود و مخصوصاً تخصص های انرژی ، اقدام به جذب علاقمندان مرتبط در موازات مصوبه های آموزش عالی کشور خواهد کرد.

بدیهی است این موسسه در زمینه تحول نگرش مردم و جوامع نسبت به منابع ، مصارف، تبدیل انرژی ، ابداع روش ها و بهینه سازی سبد انرژی کشور ، شدت انرژی در تولید کالاهای داخلی و صادراتی ، ممیزی انرژی ، استاندارد سازی نقش عمده ای را به عهده دارد . لذا این موسسه تمام سعی و کوشش خود را در تربیت فرزندان کشور برای توجه به رشته انرژی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان یک رشته میان رشته ای و ارتباط آن با خیلی از شاخه های علوم مهندسی، انسانی ، هنری به کار خواهد بست تا شاید طی سالیان آینده تحول شایسته در این زمینه در میهن اسلامی ایران رخ نمایاند.

مسلماً اگر تمدن را در مشاهده پدیده هایی از قبیل صلح ،عدل ، انصاف و احترام به اندیشه ها بدانیم تحصیلات مدارج بالا و توجه به آگاهی ، مدیریت و تدبیر در منابع خدادادی و استفاده بهینه از آن ها بخش بزرگی از تمدن را شامل می گردد.

بر اساس باورها و تفکرجاری در موسسه آموزش عالی انرژی ، برنامه ریزیهای انجام شده به سمت و سوی ارتقاء کمی و کیفی رشته های تحصیلات تکمیلی در جریانند. در حال

حاضر ضمن تلاش برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت رشته های موجود ، موسسه درصدد افزایش رشته های کارشناسی ارشد واخذ مجوز برگزاری دوره های دکترا می باشد. رشته های ارشد در حال برگزاری در موسسه به شرح ذیل می باشد.

لیست دوره های کارشناسی ارشد